Vikten av framtiden då du ska sälja bolag

Inför en företagsförsäljning så måste du göra en värdering av bolaget. Det går inte att sälja bolag baserat på antagen. Men samtidigt så måste vissa antagen om framtiden göras. Missa inte vikten av en seriös framtidsprognos. Den kan få stor betydelse för bolagets värdering och hur mycket du till sist säljer det för.

Sälja bolag för att avveckla

Det finns förstås ett tillfälle då det inte krävs mycket planering för framtiden. När du vill sälja bolag för att avveckla det så kommer framtidsprognoser inte att påverka priset. Bolaget ska ju läggas ner. Och då är det irrelevant hur mycket det skulle kunna dra in om det sparkades igång igen.

När bolaget ska likvideras så kan du fortfarande sälja det. Det går att tjäna en hacka på detta men värderingen ser annorlunda ut. Om du ska avveckla på detta sätt så är det inte så dumt att få rådgivning från experter. Detta så att du säkrar dig om att få så mycket du kan för ditt ab.

Rätt köpare kan ge mer

Men hur kan man sätta ett pris på bolag som tar med framtiden i beräkningen? Det vanligaste är ju att man ser på balansräkning och på tidigare års vinster och förluster. Det blir lättast att få med framtiden i bilden då den som köper kan branschen. Det här är en person som förstår potentialen.

Ju mer köparen kan, ju mindre behöver du bevisa och förklara potentialen. Om det finns många intressenter som alla är medvetna om potentialen så kan priset styras upp ordentligt. Men det motsatta kan ju också vara fallet.

Sälja bolaget till person som inte kan branschen

Det är ett risktagande att sälja bolag till en person som inte kan branschen. Därmed inte sagt att personen inte kan lyckas. Om bolaget kommer med duktig personal och gott om kunder så kan det hela gå vägen. Men priset kommer att påverkas av att köparen inte förstår det verkliga värdet.

I det här läget så är det viktigt att på ett sakligt sätt kunna lägga fram vad framtiden kan tänkas bringa. Det här är ju inga garantier. Men det hjälper om du på olika sätt kan peka på hur utvecklingen ser ut och förväntas bli. Allmänna prognoser för branschen är viktiga såväl som de projekt som ni jobbar med internt.

Den som köper ett företag köper dess framtid. Detta oavsett hur mycket köparen kan om branschen. Det här kan vara viktigt att påpeka. När försäljningen har detta fräscht i minnet så kan det leda till ett bättre pris. Men det beror givetvis på hur de där framtidsprognoserna ser ut. Det kan ju faktiskt vara så att det inte ser så ljust ut och då kanske du hellre ska vara tyst och lägga full fokus på hur bra det har gått tidigare!