Våren 2020 fick flera flygbolag likvidera ab

Även om Sverige inte stängde sina gränser som många andra länder gjorde i början av 2020 minskade flygtrafiken kraftigt. Det fick snabbt konsekvenser och det varslades personal från stora och små flygbolag. Det diskuterades häftigt omkring huruvida det var lämpligt att staten gav konstgjord andning när det egentligen var läge att likvidera ab.

En del fick likvidera ab till följd av konkurs

Precis som inom många andra branscher är det förstås så att flygbranschen har bolag som fungerar som dotterbolag till andra bolag. Ett exempel på detta var Nextjets konkurs. Den påverkade flygtrafiken i norra Sverige eftersom den ledde till att Arctic Airlink fick likvidera ab. De kunde inte fortsätta sin verksamhet.

Nu är det viktigt att komma ihåg att det rör sig om bolag som till stor del finansierats av skattebetalarna. Arctic Airlink fick flera miljoner, 25 miljoner så sent som 2014, av Region Norrbotten. Meningen med detta var att se till att det fortsatt fanns flyglinjer i regionen. Både för lokalbor att ta sig vidare i Sverige och för turism.

Allt det arbete som lagts på att ge Norrbotten denna flygtrafik raserades då Nextjet inte klarade av coronakrisen. Det hela verkade minst sagt sorgligt men flera experter pratade också med optimism om vad som skulle följa.

Flygplan görs om

En bransch som inte dog av att det inte längre gick flyg ut i världen och inom Sverige var den som bygger om flygplan till fraktflygplan. Till skillnad från resebranschen gick det nämligen spikrakt uppåt för handeln online. Och handeln online kräver goda fraktmöjligheter.

Trenden är inte ny men just när så många flyglinjer fick läggas ner och planen stod tomma blev det extra intressant att snabbt bygga om för att hitta nya inkomster. Det här var i vissa fall ett sätt att undvika att likvidera ab för att istället fortsätta verksamheten på annat sätt.

Turismen kommer igång igen

Nu är minnet för det mesta ganska kort. När det var som värst var det få som kunde se hur man skulle kunna börja flyga på charterresor igen. Skräcken för att bli smittad på ett flygplan var alltför stor. Men redan i maj 2020 talades det försiktigt om att resorna skulle kunna komma igång igen redan till slutet av sommaren.

Alla flygplan som tillhört bolagen som gick i konkurs eller avvecklades gjordes ju inte om till fraktflygplan. Historiskt sett vet vi att det alltid kommer nya aktörer som köper upp och drar igång igen. Det var också vad experterna förutspådde för tiden efter corona. Alltså att flygplanen skulle köpas upp och användas i nya bolag som skulle erbjuda billiga resor till Europa och resten av världen.

Summering

Det var givetvis trist att se så många flygbolag och lågprisflygtjänster duka under för pandemin 2020. Men innan pandemin var under kontroll började alltfler tala om att det fanns ett liv för resor inom en snar framtid. Även om vissa fick likvidera ab var det andra som stod redo att köpa upp och börja om från början.