Vem bör du tala med först då du ska sälja ab?

Vi kan ha olika skäl till att vilja avveckla en verksamhet. Det är inte nödvändigtvis dålig utveckling som gör att man väljer att sälja ab. Ibland är det helt enkelt dags att göra något annat i livet. Om det inte finns någon som kan ta över kanske du till och med beaktar att sälja för att avveckla ab.

Sälja ab – de första stegen

Det är viktigt att beakta hur du kommer att tänka omkring att sälja ab. Det här är en process som bör ha en god plan. Du kan bestämma dig för avveckling såväl som att sälja för att någon annan ska driva verksamheten vidare. Vem kommer du att prata med först?

När du tar de första stegen är det inte dumt att ha en eller två personer som du rådgör med. En rådgivare har en mycket viktig roll. Det handlar inte bara om att du vill fatta rätt beslut. Om du jobbar med en bra rådgivare kan han eller hon se till att du håller rätt tempo.

En försäljning i rätt tid

Att sälja ab handlar mycket om tajming. Om du är på rätt plats i rätt tid kan det göra stor skillnad på dina förtjänster. Det här är något som du ska tänka på då du planerar sälja bolag. Särskilt om det är så att du vill sälja det för att drivas vidare.

Med rätt tänk och rätt kontakter kan det ju bli så att din försäljning blir otroligt smidig. Du kanske inte ens behöver lägga mer än några timmar på att föra det hela vidare. Fast det beror förstås på hur marknaden ser ut och vilken typ av bolag som du säljer.

Prata inte för mycket

Något som är mycket viktigt inför en försäljning av ett bolag är att inte prata för mycket om vad som komma skall. Om anställda får veta för tidigt vad som är på gång kan det påverka produktion och därmed också priset du får för firman.

Det gäller att de personer du väljer att prata med förstår att hålla hemligheter. Det är inte bra om det läcker ut för tidigt vad som är på gång. Kom ihåg att många uppfattar en försäljning av ett bolag som en signal om att något inte är som det ska.

Om det är ett större bolag är det ju många som kanske inte har direkt kontakt med dig och som inte vet varför du vill dra dig ur. Det här är något att komma ihåg då du funderar på hur du ska lägga upp avvecklingsprocessen och vem som ska få veta vad.

Det kommer en dag då folk måste få veta

Sedan är det förstås så att de som jobbar på bolaget måste få veta i ett visst skede vad som är på gång. Det är bra att detta är planerat. Då kan du på ett kontrollerat sätt gå igenom vad som kommer att hända och vad det innebär för de anställda.

Då bolaget ska läggas ner är det givetvis så att det blir uppsägningar vilket inte är så kul. Det här måste hanteras på ett känsligt sätt. Här gäller det också att inte prata med folk som inte är berörda för att undvika ryktesspridning.

Genom att tänka igenom när saker ska sägas och hur kan det bli ett mjukare och bättre avslut. Detta oavsett om du ska sälja ab för att lägga ner eller om du vill att någon annan tar över. Med god planering har du redan tänkt på att prata med nyckelpersoner. Det kan ju vara så att du vill ge anställda en chans att ta över och dessa samtal bör tas i god tid.

Proffs eller folk du litar på

Bäst är det när du diskuterar att sälja ab med folk som är proffs och som du litar på. Idag är det möjligt att betala för professionell rådgivning men många har privat kontakter som de litar på. Var alltid medveten om vem du pratar med. Även om du litar på personen är det ju inte säkert att det här är den som du bör diskutera din försäljning med då han eller hon inte har tillräckligt mycket erfarenhet för att ge dig råd.