Du har fattat beslutet om att bolaget ska säljas och nu gäller det att utföra försäljningsprocessen på ett smidigt och lagligt sätt. Det finns en hel del att tänka på då du ska sälja bolag och kanske borde du ta kontakt med en bolagsservice som kan hjälpa dig med detta. Här är några viktiga tips som du kan fundera lite på inför försäljningen…
Få laglig hjälp med att sälja bolag
Det är mycket viktigt att sälja bolag på ett lagligt sätt. Du ska absolut inte chansa på att du vet vad som gäller! Om du inte själv är expert på det lagliga och har erfarenhet av att köpa och sälja aktiebolag så bör du ta kontakt med personer som kan ge dig rätt stöd. En del väljer till exempel att sälja till ett bolag som kan sälja vidare eller avveckla och som har god erfarenhet av detta.
Var diskret
Det är inte smart att börja prata högt om att bolaget ska säljas innan du ens har börjat förberedelserna för detta. Kunder och anställda kan gripas av panik då de får veta detta. Det kan ju verka som att företaget är i kris och att du inte längre kommer att kunna betala löner och räkningar. Det sista du behöver inför en försäljning av ditt bolag är att anställda och kunder flyr fältet.
Ta hjälp av en professionell tjänst
Om du inte själv vill leta efter möjliga köpare så kan du välja att samarbeta med en företagsmäklare. Det här kan vara mycket smidigt. Företagsmäklare har kontakt med företag och personer som är ute efter en verksamhet som ser ut som din. Det gör att du snabbare kan sälja bolag och att du får rätt köpare. Det här kan också ge dig ett bättre pris för företaget vilket inte är så dumt.
Var realistisk om pris
Du känner särskilt för din verksamhet, det är klart. Men du måste vara realistisk vad gäller priset. Om du begär ett alltför högt pris för företaget så kan det bli svårt att sälja det. Det är viktigt att se på verksamheten från olika vinklar för att komma fram till rätt pris. Här kan det också vara bra att få hjälp av proffs som förstår marknaden och vet vad som är ett skäligt pris.
Alla papper ska vara i ordning
För att kunna sälja ab så måste alla papper vara i ordning. Det här är något som du måste ta hand om i god tid. Om det finns problem med redovisning så kan det påverka försäljningen på ett negativt sätt. En potentiell köpare vill se redovisning för allt från skatter till kontrakt som finns med kunder. Ta den tid som krävs för att ordna med pappren som krävs för en säker och trygg försäljning av bolag.