Det är inte ovanligt att avveckling av ab omges av känslor som inte direkt kan beskrivas som segerkänslor. Oavsett om du måste lägga ner ab för att det inte går runt eller för att det inte finns någon som kan ta över vid din pension så kan det ju kännas trist. Men så behöver det inte alltid vara och det finns faktiskt de som kan vinna på likvidation.
Vem vinner på likvidation?
Nu kanske du tänker att du rimligtvis inte har mycket att vinna på en likvidation som du genomför själv. Att det är bolag som erbjuder snabbavveckling som vinner på situationen. Men så enkelt är det inte.
Exempel på vinnare vid likvidation:
Kreditgivare
De som har gett lån med säkerhet till företaget som ska likvideras står högt upp på listan med de som ska få igen sina pengar. Den här typen av kreditorer har en mycket fördelaktig position för att få igen de utlånade pengarna. Vi kan alltså säga att de är vinnare oavsett om företaget läggs ner eller inte.
Likvidatorer och juridiska rådgivare
Professionella likvidatorer och juridiska rådgivare som är med och hanterar avvecklingsprocessen tjänar på likvidation. De tar ju betalt för sina tjänster som är oumbärliga när ett företag ska likvideras.
Tjänster från likvidatorer och juridiska rådgivare är ett måste för att likvidationen ska ske på ett rättvist och lagligt sätt. Intressant att notera är att deras kostnad tas från tillgångar innan man kan betala tillbaka på lån så kanske kan vi säga att de toppar listan av vinnare på likvidation.
Bolagstjänster
En bolagsservice som erbjuder snabbavveckling kommer givetvis att tjäna på likvidationer. Detta är ju hela affärsidéen. Men det kan vara bra att veta att det finns riktigt rimliga tjänster som ger ett bra pris för hjälpen. Fast här måste det också sägas att den som säljer ab för snabbavveckling också är en form av vinnare. I varje fall om vi ser snabba pengar och möjligheten att undvika själva likvidationsprocessen som en vinst.
Anställda
Det kan vara så att anställda vinner på en avveckling. Dels för att de har rätt till få ut löner och semesterersättningar. Dessutom kan en nedläggning bli till en vinst för individer som på detta vis tvingas gå vidare i sin karriär mot nya uppdrag. Ibland så kan företag som ska likvideras hjälpa anställda med nya jobb som till och med kan vara bättre än tidigare uppdrag.
De som köper tillgångar
När en likvidation ska gå snabbt och det fortfarande finns tillgångar så är det inte alls ovanligt att dessa säljs ut till fördelaktiga priser. Man föredrar att få in något för det som finns kvar hellre än att förlora hela insatsen.
När företagets tillgångar säljs till rabatterade priser så skapar det möjligheter för köpare. Det kan vara privatpersoner såväl som företag. Här finns det mycket att vinna på då det går att köpa värdefulla tillgångar till en bråkdel av kostnaden.
Konkurrerande företag kan vara vinnare
Det kan också vara så att konkurrenter vinner på att ett bolag läggs ner och försvinner. Detta innebär ju att en rivaliserande verksamhet inte längre existerar. Kunder som letar efter produkten och tjänsten som inte längre erbjuds kan ju ta kontakt med konkurrenter som på detta vis vinner på situationen.
Dessutom kan konkurrerande företag köpa upp tillgångar för att sälja vidare och de kan också ta över kvalificerad personal som blir en enorm tillgång för den egna verksamheten. I vissa fall kan konkurrenter också vinna på att köpa värdefulla tillgångar som patent, varumärken och kundlistor.
Investerare och riskkapitalister
Det händer att investerare och riskkapitalister vinner på en likvidation då de ser den som en möjlighet att köpa upp ett företag eller dess varumärke. Då avvecklingen är på gång så kan en riskkapitalist gå in och erbjuda ett lågt pris för att sedan vända verksamheten eller ta över de delar som är värdefulla för andra projekt.
Miljön
Detta kanske låter långsökt men visst kan en likvidation indirekt gynna miljön. Detta särskilt då det är en resurskrävande verksamhet som läggs när. Om ett bolag som har gett upphov till föroreningar avvecklas så kan ju den totala miljöpåverkan minskas. Dessutom blir det ju utrymme för mer hållbara verksamheter att komma in på marknaden.