Att sälja ett it-bolag skiljer sig en hel del från att sälja företag inom andra branscher. Vi kan se att den ständigt framåtrusande teknologiska utvecklingen såväl som högkonkurrens skapar specifika utmaningar men också möjligheter då du ska sälja bolag inom high tech.
Om du är på gång med en tech exit så bör du läsa vidare och fundera lite mer på dessa utmaningar och möjligheter.
Utmaningar då du ska sälja bolag inom IT och high tech
Det vi kan säga med säkerhet är att IT-branschen är i ständig utveckling. Det som är banbrytande idag kan vara gammal skåpmat imorgon. Detta är förstås något som kan påverka en hel del då du ska sälja bolag. Värderingen kommer att påverkas av det som händer inom IT.
Köpare kan vara försiktiga med att investera i teknologi som snart kan vara omodern. Det är bara om du säljer ab för avveckling som detta inte får någon betydelse. Men för It-bolag som ska säljas för vidare drift så kan den teknologi som används stort påverka hur försäljningen går.
Intellektuell egendom är svår att värdera
Det är ganska vanligt att It-företag jobbar med särskilda immateriella tillgångar som patent och varumärken. När man har upphovsskyddad programvara så är det också ett exempel på en tillgång som inför en företagsförsäljning bör värderas. Det kan dock vara svårt att få ett rättvist försäljningspris för den här typen av tillgångar och det är en utmaning då du ska sälja ett high tech bolag.
Konkurrens och marknadsdynamik
Det är också svårt att sälja bolag på en marknad som har hör konkurrens. Köpare har flera alternativ och det betyder att du måste sticka ut med ditt bolag. Inte bara på så vis att du kan visa lönsamhet. Det gäller också att kunna peka på en stark konkurrensfördel samt att ha en tydlig tillväxtstrategi.
Med tanke på kundrelationer och kontrakt
Det är inte alls ovanligt att värdet på ett It-företag ligger i kundbasen såväl som kontrakt. Det här är sådant som köpare kommer att granska för att ta reda på om det rör sig om en stabil kundbas och långsiktiga kontrakt. Om det finns osäkerheter inom detta område så kan det påverka företagsförsäljningen på ett negativt sätt.
Intressanta möjligheter vid din tech-exit
Det finns förstås också spännande möjligheter när du ska sälja bolag inom high tech. Det kan till exempel vara innovativa lösningar inom områden som AI. När ditt bolag har en unik lösning för big data och cybersäkerhet så kan det öka efterfrågan från köpare som vill stärka sin egen teknologiska portfölj.
Strategiska förvärv
Idag kan vi också se att det finns större företag som är på jakt efter mindre It-företag för att snabbare expandera inom områden som high tech. När det rör sig om den här typen av strategiskt förvärv kan det betyda att det blir bättre villkor och en högre värdering av ditt bolag.
High tech marknaden är global
IT-sektorn är global så när du vill sälja bolag inom denna sektor så kan det vara så att det finns köpare i andra länder. Detta kan vara något som gör att du får bättre försäljningsvillkor samt att du finner köparen som verkligen förstår sig på din verksamhet.
Några strategier för en framgångsrik försäljning
För att lyckas med att sälja bolag inom high tech bör du förstås förbereda det hela genom att se till att all dokumentation är uppdaterad och korrekt. Detta kan vara finansiella rapporter såväl som teknisk dokumentation och patent.
Det kan också vara klokt att ta en titt på hur du kan presentera din verksamhet och affärsmodell som skalbar. När den går att anpassa till nya marknader så är det något som öppnar dörren till fler potentiella köpare.
Det är förstås också viktigt att hitta rätt köpare. Här kan det vara så att du behöver hjälp av rådgivare och särskilda företagsmäklare. Om ditt eget nätverk inte riktigt räcker till så är det inte så dumt att ta proffshjälp för att få en effektivare försäljning av It-bolaget.