Hur kan jag sälja ab på ett diskret sätt?

Det är ofta så att försäljning av ett bolag är en komplex och rätt så känslig process. Många funderar på hur detta ska hållas konfidentiellt. Även om du väljer att sälja bolag för avveckling så är det ju något du inte vill dela med vem som helst.

Av alla tankar som finns omkring försäljning av aktiebolag så är den som handlar om en diskret affär väldigt vanlig. Det är ju avgörande att upprätthålla en god nivå av sekretess för att slippa problem med anställda, leverantörer, kunder och kanske till och med konkurrenter.

Du bör sälja ab diskret

För det första ska du veta att det är viktigt att betänka sekretess när du ska sälja ab. Det här är en fråga att ta på allvar. Om dina försäljningsplaner eller likvidationstankar läcks ut så kan det reda till en rad olika problem.

När ryktet om försäljningen sprids så kan:

  • Anställda bli oroliga
  • Kunder känna osäkerhet
  • Leverantörer strula till det
  • Konkurrenter påverka din verksamhet

Skriv sekretessavtal när du delar information

Ett sätt att hålla sekretessen är att använda avtal om sekretess. Detta ska undertecknas av de du delar information om försäljningen med. Det är ett juridiskt bindande dokument som säkerställer att informationen inte avslöjas.

Håll koll på vad som händer med information

Du bör också betänka hur du delar information om din verksamhet och med vem. Ibland går det ju att gissa att en avveckling är på gång baserat på de uttalanden du gör i sociala medier. Betänk vad du behöver dela, med vem och när.

Jobba med en företagsmäklare

Om du är osäker på hur du kan sälja aktiebolaget utan att detta läcker ut för snabbt och till fel personer så kan du välja att jobba med en företagsmäklare. Detta blir en buffert mellan dig och en potentiell köpare. En duktig företagsmäklare kan marknadsföra din verksamhet utan att avslöja dess identitet.

Mäklaren kommer bara att dela mer detaljerad information med potentiella köpare som då givetvis skriver under sekretessavtal. Du kan fortsätta jobba som vanligt med mäklaren sköter kommunikation och enbart tar kontakt med dig då det blir dags för en faktisk försäljning.

Betänk när du delar informationen med medarbetare

Det är också viktigt att betänka när du ska tala om för medarbetare att du ska sälja ab. Ibland måste vissa medarbetare få veta tidigare för att det ska bli enklare att sköta försäljningen. Då behöver ni kanske också avtal för att informationen inte ska spridas.

Hantera information digital på rätt sätt

Det är ganska lätt att avslöja hemligheter online och digitalt utan att ens tänka på det. Om du för diskussioner som rör din försäljning i ett forum online så är det ganska troligt att detta sprids. Du kanske bara säger en liten ledtråd men folk förstår och det kan gå väldigt snabbt tills alla dina anställda också vet. Tänk på vad du säger, hur och var på nätet eller via sociala appar.

Ha beredskap för läckor

När en läcka väl sker så är det bra om du är redo på detta. De stora bolagen har färdiga uttalanden som kommer när det sprids rykten om försäljning. Detta är viktigt för att lugna anställda, kunder och leverantörer.

Diskret försäljning av ab kräver sin plan

Som du säkert inser så är det där med diskret företagsförsäljning något som kräver sin plan och tid. När du har flera personer involverade i processen så måste du ju även se till att koordinera kommunikationen så att den förblir konfidentiell.

Att få professionell hjälp kan vara klokt eftersom personer som företagsmäklare och jurister förstår att det är en känslig process som ska hållas diskret. De kan hjälpa dig att hålla din företagsförsäljning hemlig och kan samtidigt göra försäljningen snabbare och effektivare.

När du tar sekretessen då du ska sälja ab på allvar så kan du också säkra att du tar rätt steg och undviker de problem som kan uppstå när fel person får veta för tidigt!


Publicerat

i

av

Etiketter: