Sälja ab via Facebook och Instagram

Idag kan företagsförsäljningar ske via nätet vilket ger helt nya möjligheter. Det är inte bara i teorin som det går att sälja ab via Facebook och Instagram. Detta sker i praktiken och vi ska kika lite på hur den här typen av försäljning kan se ut.

Steg 1 – Sälja ab med tanke på målgrupp

Det finns mycket att tänka på då du vill sälja ab och en otroligt viktig parameter är målgrupp. Om du ska hitta din köpare på Facebook eller Instagram så måste du tydligt definiera vem det är du vänder dig till.

Du kan använda de demografiska verktyg som plattformarna erbjuder för att vända dig till möjliga köpare baserat på ålder, kön, intressen, geografisk position såväl som beteende. På så vis kan du säkra dig om att din kommunikation och ditt innehåll är riktat mot personer som faktiskt kan ha ett genuint intresse av att köpa ditt ab.

Steg 2 – Skapa engagerande annonser

För att du ska kunna locka folk att kontakta dig för att köpa ditt företag så bör du skapa annonser eller inlägg som är engagerande. Det måste givetvis vara relevant men det skadar inte med ett meddelande som får folk att stanna upp och bli intresserade.

Det kan ju vara så att en person som inte alls är en möjlig köpare inser att han känner någon som är det efter att läst ditt inlägg på Facebook. Tänk också på att du inte bara måste förlita dig på text. Du kan skapa ett intresse genom att lägga upp video och bild som illustrerar vad ditt inlägg handlar om.

Steg 3 – Dra nytta av riktad reklam

Både Facebook och Instagram är som klippta och skurna för driven reklam som ger goda resultat. Du kan skapa anpassade annonser för utvalda segment av din målgrupp. Dessutom kan du använda testverktyg för att ta reda på vilken av dina annonser som fungerar allra bäst.

Steg 4 – Var aktiv i grupper

Utöver att skapa annonser om ditt bolag som du vill sälja så kan du förstås vara aktiv i grupper som är till för att köpa och sälja ab. Dessa grupper kan vara otroligt effektiva för att komma i kontakt med rätt personer.

Steg 5 – Analysera och justera

Det finns analysverktyg både på Facebook och på Instagram. Dessa kan du använda för att se hur det går för dina inlägg och annonser. Du kan på detta vis ta reda på vilket innehåll som engagerar och får folk att ta kontakt. Använd informationen för att finjustera din strategi och hitta rätt köpare.

Kom ihåg att det kan krävas en hel del tålamod såväl som kreativitet för att sälja ab på Facebook och Instagram. Du får vara beredd på att anpassa dig till trender och att ständigt söka efter nya forum och möjligheter att få kontakt med rätt köpare av ditt bolag.


Publicerat

i

av

Etiketter: