Det är sällan enkelt att sälja ett bolag. Även om det hela går smidigt och du får summan du vill ha så kan det finnas annat som känns svårt att hantera. Du kanske är helt insatt i vad man ska tänka på inför försäljning av företag rent affärsmässigt. Men har du funderat på biten som vi skulle kunna kalla för att släppa taget?
Det kan ju vara så att du ser ditt företag som ditt livsverk. Du har format verksamheten från idé till fungerande företag. Efter flera decennier kan det vara svårt att lämna över till någon annan eller att helt enkelt avveckla ab. Det blir som att du lämnar en bit av din identitet bakom dig.
Låt oss ta en titt på de praktiska, strategiska och emotionella aspekterna av att sälja aktiebolag och även hur du skulle kunna förbereda dig för att göra processen lite lättare att hantera.
Varför ska du sälja aktiebolag?
Innan du ens överväger att sälja aktiebolag så är det viktigt att definiera syftet. Kanske känner du att bolaget har nått en punkt där din egen kompetens eller energi inte längre räcker till. Det kan också vara så att du vill frigöra kapital för att påbörja ett nytt projekt, pensionera dig eller säkra en ekonomisk grund för familjen.
Med tydlig målsättning så har du en form av mental kompass. Den kan du återkomma till när det blåser snålt eller då det känns motigt under förhandlingar.
Förberedelserna – Klä upp till bolag för visning
Det finns vissa likheter mellan att sälja aktiebolag och att sälja ett hem. Du vill visa upp din verksamhet i bästa möjliga skick.
Du kan band annat ta hand om:
Ekonomisk hälsokontroll
Se över bokföring, balansräkning och nyckeltal. Att ha ordning och reda i siffrorna är en förutsättning för att köparen ska kunna göra en rättvisande värdering.
Processdokumentation och rutiner
Kan företaget fungerar utan att du är med? Finns det tydliga beskrivningar och dokumentation av arbetsprocesser, manualer och instruktioner för hur kärnverksamheten sköts? När organisationen är dokumenterad och välstrukturerad så blir den attraktivare för köparen som inte kommer att vara lika beroende av dig när han tar över.
Varumärkespositionering
Hur starkt är ditt varumärke på marknaden och hur uppfattas det av kunder, anställda och samarbetspartners? Ett starkt varumärke kan ge köparen trygghet i att företaget kan fortsätta växa även med ny ledning.

Mäklarens roll – Extern expertis
Det kan bli lättare att sälja aktiebolag om du anlitar en företagsmäklare eller en finansiell rådgivare. Det här är experter som vet hur man finner potentiella köpare och hur man förhandlar om villkor för försäljningen. Dessutom kan de se till att ditt företag värderas på ett realistiskt sätt. När du har en buffert mellan dig och köparen så blir det också enklare att fatta beslut som annars kanske hade blivit alltför känslosamma.
Förhandlingar med tanke på lång sikt
När budgivning startar och det diskuteras pris, villkor och framtida ansvar är det lätt att låta sig svepas med i detaljer. Men här ska du komma ihåg din ursprungliga målsättning och se till att den förblir den röda tråden.
Ibland kan det vara bättre att acceptera ett något lägre bud om det skapar tryggare förutsättningar för företagets fortsatta utveckling såväl som för personalens välmående. Vinst i en förhandling är inte alltid samma sak som att lyckas pressa upp priset till max.
Lämna över mentalt och släpp taget känslomässigt
Det som kan vara allra svårast med att sälja aktiebolag är att hantera den egna identiteten och de känslor som uppstår vid tanken på att lämna över det du har byggt upp. Här kan det vara värdefullt att prata med andra entreprenörer som har gått igenom samma sak eller att överväga att få professionell coaching genom processen.
Det kan också vara bra att börja planera för vad du ska göra efter att ha sålt firman. Om du har en ny horisont som ett nytt projekt eller kanske en efterlängtad resa så blir det lättare för dig att acceptera förändringen. När du börjar fokusera på nya spännande äventyr så kommer du ju helt automatiskt att släppa taget om företaget som du nu säljer eller lägger ner.
